Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

S/Y Laud - - Colin Archer-skøyta som bolig

 
Dag Sørlie
 
15.04.2003
 
Bo i båt

Eieren har valgt S/Y Laud som bolig. Adressen er Maritim Båtforening i Oslo, bare et steinkast fra Skøyen, hvor han har 15-20 naboer på brygga som også har valgt å bo i båt for kortere eller lengre tid.

S/Y Laud er en bekvem husbåt med fire rom, kjøkken, toalett og dusj. Eieren var så heldig å komme over S/Y Laud for ikke mer enn halvannet år siden. Han har hatt seilbåt tidligere, en 19,5 kvm fra 1930, som han restaurerte og hadde mye glede av. Med røtter fra Trondheim og et opphold i Bergen bak seg før han kom til hovedstaden, fikk han lyst til å prøve båtlivet på alvor. Leiligheten på land ble leid ut, og de av eiendelene som ikke fikk plass om bord ble stuet vekk i en bod.

Bolig på vannet

Båten er en Colin Archer-skøyte på 41 fot, med romslig plass for en ungkar. Skroget er bygget i ferrosement - basert på tegninger av "Svolvær", mens resten av båten er bygget i mahogony, teak og furu - med noen innredningsdetaljer i gran. Den ble påbegynt i 1986 og ferdigstilt så sent som i 1996, og bortsett fra bygging av skroget er alt arbeidet utført av en mann. Båten har siden hatt en eier, - som var på langtur til Caribien i ni måneder, før denne eieren kjøpte henne.

I forpiggen er det en svær dobbeltlugar, som benyttes i hovedsak som stuverom. Salongen er lys og vennlig, takket være et stort skylight, og på sentral plass er det montert en solid parafin/diesel-ovn av dansk opprinnelse. Her er det god sitteplass til et 10-tall mennesker i to sofabenker på hver side av salongbordet. Mellom forpiggen og salongen er det baderom med dusj, vask og toalett, og i bakkant av salongen er det en velutstyrt navnigasjonsplass på den ene siden - og en kompakt og grei pantryseksjon på den andre. På hver side av nedgangstrappen er det inngang til to separate akterkabiner, hvor det er soveplass til to personer i hver.

Utvendig er det stor plass. På dekk kan en riktig kose seg på solrike dager, uten å være i veien for alt tauverket. Rormannen har en egen styrecockpit, mens mannskapet har sin egen - hvor en ikke behøver å sitte trangt selv om det er en del mennesker om bord.

Bak trappen er det installert en Perkins dieselmotor, type 4-236, på 70 HK. Det er en 1982-modell, som er totalt nyoverhalt og så god som ny. -At den ikke bruker mer enn 2,7 liter i timen i 6 knop fart er nesten ikke til å tro, sider eieren. -Driftskostnadene blir jo da ikke så store, når vi ellers er mest opptatt av å seile!

Komfortable bobåter som seiler

S/Y Laud for fulle seil Det blir hevdet at Norge først og fremst er en motorbåtnasjon når det gjelder fritidsbåter. Det er ikke uten videre riktig. Norsk båtbyggere holder seg nesten utelukkende til motorbåter. Men det finnes noen unntak. Det blir bygd tradisjonelle og meget sjødyktige og komfortable seilskøyer flere steder langs kysten.

Det blir bygget store, tunge båter som byr på stor plass for feriefamilien. Skikkelige langturbåter! Men det er som oftest båter som bygges på bestilling. Enkelte hevder at disse havets storsluggere ikke seiler så godt som de mer moderne halvsøstrene, skapt i ny tid. Men derom strides de lærde. Colin Archer og Colin Archer-inspirerte båter viser nettopp at gammelt også kan være godt. Flere av disse båtene blir nå bygd med skrog i glassfiberarmert polyester, eller som S/Y Laud, som er bygget i ferrosement. Et materiale som Terje Sprenger mener mange har for lite kunnskap om og derfor en unødvendig skeptisk holdning til, og som han gjerne ser Båtbørsen eller andre båtblader kan informere noe mer om.

Eieren fikk taksert båten av Hansen & Arntzen Båtbyggeri i Porsgrunn før han gikk til det skrittet å undertegne kjøpekontrakten. Taksten var på ikke mindre enn 950 tusen kroner, og viser i klartekst hva verdien av fartøyet lyder på. Det kan være verdifullt den dagen båten skal selges igjen, samtidig som det selvfølgelig er viktig å holde båten i hevd. Vedlikeholdet av en hvilken som helst båt er en nødvendig forutsetning om en ikke vil at verdiene skal forringes.

Sommer og vinter

Vinterhavn S/Y Laud har bare vinterhavn i Maritim Båtforening foreløpig. Fra 15. oktober til 15. april får hun ligge til kai, mens hun i sommerhalvåret har bøyeplass i kilen mellom Killingen og Bygdøylandet. Det er greit nok, synes ,eieren, som føler seg svært så komfortabel med ordningen - selv om det nok på sikt er ønskelig å få helårsplass ved kai. Havneleien er en tusenlapp i måneden, og er altså ikke avskrekkende.

Terje Sprenger ønsker velkommen om bord -Vinterstid er det selvfølgelig kjekt å ha båten i boblehavn - for å slippe problemer som gjerne oppstår når båten ligger i islagt farvann. Tilgang til landstrøm og til fasiliteter på land er et gode man setter pris på, sier han. -Jeg er medlem i Oslo Kajakk-klubb som ligger like her borte, og der er det dusj, toalett og badstue som står til disposisjon. Selv om jeg har dusj om bord, blir det fort slik at man tenker på vannforbruket om bord - og da er det greit å ha noen alternativer. Vanntanken rommer 350 liter - og påfylling av vann skjer fra ett isolert uttak på brygga.

På spørsmålet om hvorfor han har valgt å bo i båten, forteller han at han synes det er artig å prøve ut nye ting. - Og jeg har ikke angret på at jeg hoppet av budrundene i fjor høst da de passerte 1,7 millioner for 50 kvm. i byen. Når man kjøper bolig til slike priser betaler man ikke for gjenstanden, men for sine drømmer, akkurat som meg. Vi tenker bare litt forskjellig, og jeg er heldig fordi min drøm er litt billigere. - Å ta kaffekoppen på dekk med morgensola som varmer og en andefamilie som stikker innom til frokost omtrent midt i Oslo er ikke så verst start på dagen, eller hva syns du?

En god venn forsøker seg på trekspillet Begrensningene og mulighetene sitter i hodet mener han, og siden han er så glad i sjølivet, er det fint å kunne kombinere dette med å bo og seile. -Sist sommer hadde jeg et seks ukers ferietokt, hvor jeg fikk anledning til å bli godt kjent med båten. Turen gikk nedover Sørlandskysten så langt som til Arendal, og på hjemveien fikk vi med oss en liten bit av Svenskekysten. Ellers ble det mange fine seilturer i Oslofjorden, sier han - mens han slår av noen akkorder på gitaren. For musikk synes å prege skipperens liv en smule. Et fint musikkanlegg og mange CD'er opptar noe av hylleplassen på styrbord side, og fast inventar er både gitar og trekkspill. -TV om bord har jeg ingen sans for, sier eieren, da vi kommenterer at vi ikke kan se noe slikt om bord. -Det er nok av både hyggeligere og mer spennende ting å foreta seg enn å sitte og se på TV, sier han.

Aktiv bruker av kollektivtransport

Terje bor sentralt, og han har et godt utvalg av kollektive transportmidler å velge mellom. Når han skal til jobben bruker han en buss som går direkte fra Skøyen, 5 minutter å gå fra Maritim. Der er det også trikk til sentrum, eller jernbanen - som han bruker den ene dagen i uka hvor han skal til Sandvika. Ellers er sykkel genialt i byen.

Eieren jobber nemlig 80% stilling , og har en arbeidsdag i uken ved Sandvika Nevrologpraksis på Storsenteret i Sandvika. Buss og trikk har han valgt fremfor privatbil. -Jeg er heldig der også, som slipper å sitte i lange køer på vei til og fra jobb, konkluderer han. Selv om det ikke er noe problem med parkering på Maritim, er han glad for å slippe brydderiet med å børste bilen for snø, spa parkeringsplass og bekymre seg for trafikken. -Da er det faktisk bedre å benytte seg av ett av de mange kollektive transporttilbudene som finnes, sier han.

Julen ombord

Det er god plass på S/Y Laud I skrivende stund er det tredje søndag i advent, og folk flest har begynt å forberede julen. Om bord i LAUD er det ingen ting som tyder på at det er noen juleforberedelser på gang, og det er ingen lukt av nybakte julekaker fra pantryet. -Men juletreet kommer på plass i tide, forsikrer eieren. Sist jul hadde vi "høytidelig" juletretenning av mitt alltid grønne 15 centimeter høye tre, med tilhørende anker/juledram og god mat, sier han og smiler.

Julen om bord er flott, minnes eieren fra siste års julefeiring - med juletre og pakker. Da tok han båten ut til en av småøyene utenfor Snarøya, kastet anker - og serverte andesteik i stedet for juleribbe og medisterkaker. Det var en fin opplevelse, selv med 10 kuldegrader og frostrøyk over fjorden, ble stemningen om bord på topp. I år skal imidlertid julen feires på land.

Men forberedelsene til jul var nok i full gang ellers i havna. I det kveldsmørket senket seg over brygga, var det ikke til å unngå å registrere at et par av naboene tok om bord et juletre i sin båt - og på vei innover brygga i det jeg forlot området måtte jeg stoppe opp for å høre noen strofer fra en velkjent julemelodi som kom fra en av båtene hvor julerengjøringen var i full gang!

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

23 'C

Wind : 1,34 SW

Humidity : 76 %