Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

M/K Elvira - Drømmebolig på Aker Brygge

 
Dag Sørlie
 
16.04.2003
 
Bo i båt

Lise Lotte Meiner (36) kan smykke seg med adresse Aker Brygge i vinterhalvåret, og stortrives om bord i M/K Elvira som hun har anskaffet primært til boligformål. Det er nå tredje vintersesongen hun ligger fortøyd her, og synes det er helt fantastisk å kunne bo så sentralt – og allikevel så stille og fredelig.

M/K Elvira

M/K Elvira

Vi inviterte oss selv om bord en isende kald januarmorgen, hvor frostrøyken så vidt hadde sluppet taket - mens isen pakket seg til rundt båtene som ligger godt innpakket ved brygga. En og annen ferge til og fra Nesodden passerte i ærbødig avstand for liksom å understreke at i råken utenfor er det fortsatt farbart farvann. Gradestokken viste 15 grader minus, men om bord ble det servert morgenkaffe i den lune dekkssalongen hvor temperaturen slettes ikke var noe å klage på.

M/K Elvira er bygget av båtbygger Helge Hansen på Rognan i 1938, og har tjenestegjort som legeskyssbåt på Helgelandskysten i 30 år. Det har vært 4 eiere før Lise Lotte som har brukt båten som fritidsbåt, og allerede for 15 år siden ble den bygget om til bobåt. Siden høsten 2000 har den huset nåværende reder, som da var så heldig å få vinterhavn på Aker Brygge. I sommerhalvåret har hun båtplass på Killingen - med Bygdøylandet som nærmeste nabo.

Romslig båt

- Jeg hadde vært på utkikk etter en passende bobåt i nærmere to år da jeg endelig kom over M/K Elvira i Båtbørsen, sier den stolte eieren. Den rommer mye i forhold til størrelsen og tilfredsstiller alle de krav jeg hadde til bo-komfort og nødvendige fasiliteter, fortsetter hun. - De vitale målene på båten er ikke mer enn 46 fot lang, og hun er en "slank dame" med et breddemål på kun 3,14 meter. Allikevel er vekten ikke mindre enn 15 tonn og hun stikker såpass som 1,80 - og det innebærer at hun er både stabil og stødig. Selv med fergetrafikken utenfor her er det ikke mye bevegelse i båten.

Båten er utstyrt med en Volvo Penta TMD 70 med 153 HK dieselmotor fra 1998 som går upåklagelig, og den blir fyrt opp minst en gang i måneden - "bare for sikker hets skyld" gjør hun oss oppmerksom på. -Også er det kjekt å vite at det egentlig bare er å kaste fortøyningene om det skulle bli nødvendig å skifte adresse på kort varsel.

Foruten rorhuset, som tjener som entré når en kommer om bord, er det en trapp ned til et kompakt pantry og en hyggelig salong med store og fine vinduer. Gjennom vinduene akter ser vi soloppgangen over Akershus festning - ellers er det gjennom sidevinduene fin utsikt til det pulserende livet på brygga. Mellom pantryet og salongen er det et toalettrom med dusj. Fortsetter vi en trapp ned, kommer vi til to romslige lugarer. Den fremste i baugen inneholder en romslig dobbeltkøy, og her er det også skuffer og skapplass. Den andre lugaren, som også egentlig er en salong, rommer nå en dobbeltkøy som tjener som gjesteseng - ellers er det planer om å utvide sengekapasiteten med et par køyer til på styrbord side.

Skipper på egen skute

Lise Lotte kommer fra København, men liker seg så godt i Norge.

Lise Lotte kommer fra København, men liker seg så godt i Norge.

Lise Lotte bor ikke på båt verken av økonomiske eller av sosiale årsaker. Hun virker å være genuint interessert i båtlivet, og tok ikke mindre enn kystskippersertifikatet sist vinter på Norsk Maritim Kveldsskole. - Det ga meg en helt annen trygghet og det bekreftet noen av de kunnskapene jeg hadde om båtlivet fra før, sier hun.

Hun har utdannet seg til arkitekt ved NTH (nå NTNU), hvor hun i løpet av ett års tid av studietiden bodde om bord i en seilkutter ved Bakkebryggene, som ligger sentralt i Trondheim - og som hadde et helt spesielt håndverksmiljø, med egen bødtker, skipssmed og seilmaker. -Det var nok her spiren til og interessen for bobåt ble vakt, forteller hun.

- Som nevnt, brukte jeg et par års tid før jeg fant den rette båten, sier hun. - Det var ikke få båter jeg så på i denne tiden. De fleste lå i Østlandsområdet, men det ble besiktiget båter både i Tromsø, på Hankø og i Risør-traktene.

Godt å være dansk i Norge

Den fremste i baugen inneholder en romslig dobbeltkøy.

Den fremste i baugen inneholder en romslig dobbeltkøy.

Lise Lotte kommer fra København, men likte seg så godt i Norge at hun ble værende her etter at studietiden var over. Hun bodde en tid i en leilighet som hun leide i byen, men da leieprisene for noen år siden gikk til værs fant hun ut at det heller kunne betale seg å kjøpe sitt eget. Som sagt så gjort! Men båt er for så vidt ikke noe billig boalternativ, får vi vite. - Jeg har opptatt et lån for å finansiere fartøyet og med bryggeleie og alle faste utgifter har jeg en "husleie" på nærmere ni tusen kroner i måneden.

Hun betror oss at hun nok lengter "hjem" en gang i mellom. Det hun savner mest i Norge er språket; det å kunne kommunisere på dansk. Men hun trives i jobben som arkitekt ved et av de velrenommerte arkitektkontorene i hovedstaden, hvor hennes oppgave, i den senere tid, har vært å tegne kulturbygget i en av nabokommunene. Og det har blitt både lange og hektiske arbeidsdager! Da er det veldig behagelig å kunne komme hjem til båten hvor hun opplever at hun får mye ut av den lille fritiden hun har.

Det er noe spesielt ved båtlivet

Boaspektet har noen sider ved seg som folk flest kanskje ikke er klar over. For eksempel er det nærmest en forutsetning at man ikke samler på for mange ting. Det er ikke all verdens plass om bord, og med begrenset lagerkapasitet - og forholdsvis små rom sammenlignet med hva en kan få i en leilighet på land, sier det seg selv at en viss nøkternhet er nødvendig.

For Lise Lotte er båtlivet et bedre alternativ enn å bo på land. -Det handler om skifte mellom sommer og vinter, og om å være nærmere alt. Vekslingen mellom en fantastisk sommertilværelse på Killingen og vinterhavnen på Aker Brygge er spennende og betyr mye - sier hun. - Det gir en nærhet til det som er Oslos vakreste sider. Også er jeg litt fascinert av det å kunne kaste loss på kort varsel. Noe av det spesielle er vel også det å kunne ha en feriefølelse uten å ha ferie.

Utsikt Killingen, hvor Lise Lotte tilbringer sommerhalvåret

Utsikt Killingen, hvor Lise Lotte tilbringer sommerhalvåret

Det er i seg selv en ubeskrivelig følelse. Spesielt om sommeren, ute på Killingen, har jeg følelsen av å bo i et område som andre faktisk må oppsøke - og dette har jeg hver dag!

På vårt spørsmål om hvordan samholdet blant de "fastboende" på Aker Brygge er, får vi vite at det faktisk er så mange som nærmere 100 personer som bor om bord på ca 60 båter som ligger i havnen. - Det arrangeres sammenkomster hver mandag for dem som ønsker det på Rorbua, en av restaurantene på brygga. Ellers er vi en gjeng på en 10-15 jenter som møtes til noen jentekvelder en gang i blant. Det er faktisk ikke mindre enn fire andre jentebåter i havna.

Herbern Marina

Jeg brukte et par års tid før jeg fant den rette båten, sier Lise Lotte

Jeg brukte et par års tid før jeg fant den rette båten, sier Lise Lotte

Marinaen har etter mye om og men fått tillatelse til å utvide virksomheten og vil i løpet av et års tid ha fordoblet den kapasiteten de har i dag. Det innebærer at det vil bli plass til nærmere 150 båter, og større muligheter for flere som måtte ønske seg en adresse på Aker Brygge i vintersesongen.
- Her har vi tilgang til alle ønskelige fasiliteter, forteller Lise Lotte. - Det er dusj, toalett og vaskemaskiner i servicebygget på brygga, og strøm, telefon og kabel-TV er det ved hver bryggeplass. Vi betaler 175 kroner pr. fot i bryggeleie, som for min båt utgjør ca. 8000 kroner for sesongen. I tillegg betaler jeg strømmen separat. Nå fyrer jeg også med en koselig pottebrenner som er direkte tilkoblet dieseltanken om bord, men har altså et par panelovner i tillegg som er gode å ha når kulden er på sitt verste. Dieselovnen er en kjempefin varmekilde som står på hele vinteren, den er helt lydløs - og forbruker ikke mer enn ca 15 liter diesel i uken.

Vinterhavnen på Aker Brygge

Vinterhavnen på Aker Brygge

- Ellers er det svært praktisk med nærheten til forretningene i sentrum. Selv bruker jeg ICA på Aker Brygge, som har alt en trenger til den daglige husholdningen - og som er en riktig hyggelig forretning. I tillegg har vi et rikt utvalg av kafeer og restauranter som nærmeste naboer. Enhver båteier har vel på et eller annet tidspunkt lekt med tanken om å legge ut på en ordentlig langtur. Slik også med Lise Lotte. - Jeg drømmer om å kunne ta et år fri og realisere et ønske om en skikkelig kanalferie, hvor Frankrike, Svartehavet og Donau spøker i tankene, betror hun oss i det vi gjør oss klar til å forlate båten. -Vær forsiktig, sier hun, - det er glatt på fordekket!

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

27 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 61 %