Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

S/Y Aurora - - med Tønsberg som vinterhavn

 
Dag Sørlie
 
03.06.2003
 
Bo i båt

Tønsberg fører sine røtter helt tilbake til 871, og liker å kalle seg Norges eldste by! Gjennom årene som er gått siden da har byen satt mange spor i Norgeshistorien. I Snorre leser vi at Tunsberg ”er byen det er godt å komme tilbake til…”, og slik synes også båtfolket det er i dag. Selv i vinterhalvåret er det noen som velger å fortøye i Tønsberg havn.

S/Y Aurora ved brygga i Tønsberg. Klikk på bildet for større bilde

S/Y Aurora ved brygga i Tønsberg. Klikk på bildet for større bilde

Tønsberg har i sommerhalvåret en av landets beste gjestehavner og båtlivet florerer i Vestfold generelt. Her finner en ikke mindre enn 24 gjestehavner, om en også tar med et par av de fine uthavnene! Det er nok få som drømmer om Tønsberg-skjærgården i vinterhalvåret, hvor det ikke er så sjelden at isen pakker seg i havnene - og båtfolket bare drømmer om sol og blått hav. Reder og skipper om bord i S/Y AURORA, Tom Foshaug (28) og hans samboer Bettina Nielsen (20) har trosset vær og vind, og sammen med en håndfull andre båteiere har de lagt seg til rette i Tønsberg havn, midt i sentrum - hvor det om sommeren er et slikt yrende liv fra alle fortauskafeene og restaurantene langs den populære bryggepromenaden. Nå ligger frostrøyken som et teppe over havna, og havnebassenget har vært gjenfrosset siden midten av november.

Robust båt

Bettina og Tom ønsker velkommen ombord!

Bettina og Tom ønsker velkommen ombord!

Vi oppsøker skipper og mannskap om bord en kald ettermiddag i begynnelsen av mars, hvor snøføyka drev rundt hushjørnene og vindrossene peip i riggen. Vi blir tatt godt i mot i den lune salongen, og får først servert noen facts om båten.S/Y Aurora viser seg å være en one-off - hjemmebygget, ketchrigget stålbåt fra midten av 80-tallet. Den er bygget etter tegninger fra et verft i Holland, og innredet av en snekker som helt sikkert la mye av sjela si i båten. Den veier 25 tonn, er 40 fot lang og ikke mindre enn 4,5 meter bred. I "kjelleren" sitter det en marinisert Mazda-motor på 80 hk, og seilføringen består av genua, storseil og mesan.
Rederlugaren akterut har en gedigen køya

Rederlugaren akterut har en gedigen køya

Det er romslig plass om bord. Helt forut ligger det en gjestelugar, med god plass til to personer. Så følger pantryet, med alle de hjelpemidler en trenger for moderne husholdning, før en kommer inn i salongen - som er åpen og koselig innredet. Her står det en Dickenson varmeovn som luner hele båten, og salongen bærer preg av rederens musikalske interesse - med musikkanlegg og høytalere som talte sitt tydelige språk. I styrhuset er det direkte inngang til toalett og dusj, og helt akterut ligger rederlugaren som nettopp nå var under ominnredning.

Fristet av båtlivet i lang tid

Musikkanlegget og tv'n har en fremtredende plass i salongen

Musikkanlegget og tv'n har en fremtredende plass i salongen

Tom er livsnyter, og har gjennom lang tid ønsket seg en tilværelse på vannet. For halvannet år siden ble drømmen til virkelighet, og nå nyter han denne boformen - som han sier er ideell for hans vedkommende. -Her har vi en frihetsfølelse langt ut over hva en ellers kan forvente å finne noe annet sted, sier han. Til daglig er Tom lærer på Gjøklep Ungdomsskole i Holmestrand, og synes båtlivet også har noen praktiske sider. Det er ikke alle som kan ta med seg hjemmet sitt på flyttefot. Så snart vinteren er over og de må forlate vinterhavnen i Tønsberg, forhales båten til Holmestrand. Her finner de seg en hyggelig vik hvor de ankrer opp for sommeren. Kort vei til Toms arbeidssted, og i helgene utforsker de skjærgården. Duken på Nøtterøy er nok etter hvert blitt favoritthavnen.

Skipperen ved styreposisjonen på akterdekket. Det tar nok enda noe tid før isen er gått og det blir anledning til å stikke til sjøs!

Skipperen ved styreposisjonen på akterdekket. Det tar nok enda noe tid før isen er gått og det blir anledning til å stikke til sjøs!

-Her i Tønsberg ligger vi trygt og godt for alle vinder, og har nærhet til alt vi måtte ønske oss av servicetilbud, sier Tom. Kort vei til nærmeste forretninger, og her har vi kino eller restauranter om vi skulle la os friste til å nyte utelivet på byen, sier han. -Selv om Tønsberg er kjent for sin utmerkede gjestehavn i sommerhalvåret, opplever vi det nok litt mer tungvint på vinteren, fortsetter han. -Vi må bære vann om bord, og vi har heller ikke noe servicebygg med adgang til dusj og toalett - eller til vaskemaskin eller tørketrommel for den saks skyld - slik vi vet andre havner tilbyr sine leietakere.

Baywatch babe

Bettina og Tom traff hverandre på Margarita, et av de kjente utestedene på bryggeområdet i Tønsberg.

Bettina i kjøkkenkroken

Bettina i kjøkkenkroken

Hun ble med om bord på et nachspiel, forteller Tom, og siden har hun blitt. -Kjærlighet ved første blikk, innrømmer Bettina. Hun arbeider som badevakt i Tønsberg Svømmehall, og er i tillegg ansatt ved en omsorgsbolig for demente. Hun er etter hvert blitt helfrelst på båt, og er enig med Tom i at det er både praktisk og hyggelig å bo i båt. -Det er ikke alle som blir kjørt til arbeid i lettbåt, sier hun - med henvisning til gode minner fra den fine sommeren i fjord.

Begge er enige om at Tønsberg er velegnet som vinterhavn. Hun har kort vei til jobb i vinterhalvåret, mens Tom har det litt greiere slik på sommeren. -Her om bord er det lettstelt og greit, forteller hun videre, -og vi har god tid for hverandre. Noen praktiske ting må vi riktignok ta hensyn til. Siden vi må bære vann om bord, begrenser det seg hvor mye vann vi er villige til å bruke om bord - og ser helt klart problemer når vi har gjester om bord som ikke vet å ta hensyn til dette problemet. Men selv er vi flinke til å dusje og stelle oss på våre respektive arbeidsplasser, avslutter hun.

Drømmeseilas til sommeren

Fra styrhuset er det lett adgang til dusj og toalett.

Fra styrhuset er det lett adgang til dusj og toalett.

Sommertoktet i 2002 gikk til Strømstad og den Svenske skjærgården. Ikke helt uproblematisk for øvrig, for startmotoren røyk - og siden det ikke var noen motorkraft til å få strammet opp ankeret, ble det en aha-opplevelse å våkne en morgen helt oppe i fjæresteinene. Men med god hjelp fra Redningskrysseren fra Skjærhallen, kom de seg loss - fikk konstatert at det ikke var noen skader på båten, og kom seg velberget hjem til Tønsberg.

Neste sommer er det Frankrike som står på seilingsplanen! Tom har nemlig en bror i Paris, og hva er vel ikke bedre enn å ta seg en tur på egen kjøl? -Nå forsøker vi å forberede oss så godt vi kan, sier Tom, og hvis ikke alt skjærer seg - legger vi ut på langtur til Frankrike i sommer. -Vi har alt vi trenger om bord for å gjennomføre en slik seilas, og tror det kan bli en kjempeopplevelse forutsatt at vi har værgudene med oss!

Her er et eksempel på Tønsberg Havnevesens avtaleformular for båter som ligger i vinterhavn.

Regler for opplagsbåter ved kai administrert av Tønsberg Havnevesen

Opplaget gjelder innenfor tidsrommet 16. september til 15. april. Opplag kan avtales for kortere periode innenfor dette tidsrommet.

Normalt skal båten ikke forlate sin kaiplass i avtaleperioden med mindre det gjelder forhaling eller at båten er på slipp/verksted eller det av andre grunner er naturlig at opplaget brytes for kortere eller lengre tid.

Båter som er i trafikk eller i vanlig fritidsbruk i perioden kommer ikke inn under denne avtalen.

Havnevesenet skal til en hver tid vite hvem som er ansvarlig for båten. Vedkommende må kunne nås pr. telefon eller tilsvarende på kort varsel.

Under opplaget skal båten være forsvarlig fortøyd på en slik måte at kaier eller utstyr på disse ikke skades. Eventuelle skader som skyldes manglende eller dårlig fortøyning eller manglende ettersyn, vil bli utbedret for eierens regning.

Havnevesenet er ikke ansvarlig for skader på båt som skyldes værforhold, isgang, isbryting eller hærverk.

Eier av opplagsbåt kan ikke motsette seg å forhale båten til annen anvist plass i havnen dersom Havnevesenet har behov for dette ut fra den totale driften av havnen. Eieren skal ha båten forsvarlig forsikret mens båten ligger i opplag ved kaien. Forsikringsbevis skal forevises ved avtaleinngåelse.

Eventuelle arbeider om bord i opplagstiden skal skje uten sjenanse for omgivelsene, og redskap, utstyr eller materialer må ikke hensettes på kaien uten tillatelse fra Havnevesenet. Tilgrising av kaien med maling, olje eller annet må unngås. Tilgrising ved uhell skal fjernes uten opphold.

Tilkobling av strøm skal skje gjennom Skagerak Energi eller til havnens strømposter dersom behovet ikke er større enn dette tillater. Avtalen om dette gjøres med Havnevesenet. Kabler og lignende må ikke hindre brøyting, feiing eller annet arbeid på kaien. Havnevesenet eller de som er satt til ovennevnte arbeid på kaien, er ikke ansvarlig for skader på slike installasjoner.

Undertegnede er inneforstått med ovennevnte regler og aksepterer opplag på disse betingelsene.

Opplag av båt____________med registreringsnummer: ____________
NavnEier/ansvarshavende____________
Adresse:____________ Telefon:____________

Dublin ( United States )

Clouds

scattered clouds

26 'C

Wind : 1,79 SSE

Humidity : 64 %