Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

M/S Kristvik - Byggeprosjektet som ble drømmebolig

 
Dag Sørlie
 
23.06.2003
 
Bo i båt

Etter mange års restaureringsarbeider og ombygging er den gamle fabrikkbåten og senere dykkerfartøy blitt flytende bolig - med den fasjonable adressen - Herbern Marina på Aker Brygge.

M/S Kristvik ved kai i Herbern Marina

M/S Kristvik ved kai i Herbern Marina

Det er ikke alle forunt å få plass til bobåt i Oslo og slett ikke om en vil bo så sentralt som på Aker brygge, midt i det mest sentrale strøk av hovedstaden. Men Linda (26) og Vegar (33) Borchgrevink Lund har lykkes - og legger ikke skjul på at de trives som plommen i egget!Linda er student ved Universitetet i Oslo hvor hun studerer jus på siste året, og Vegar er bilmekaniker og oppretter hos Citroen Norge AS. Begge har gjort et anstendig arbeid om bord, men Vegar har langt på vei lagt sjelen sin i båten. Han jobbet heltid fra mai måned i fjor til februar i år for å få alle biter på plass.Begge tar imot Båtbørsens utsendte medarbeider i den trivelige salongen, og synes det er hyggelig å vise frem båten. På strandpromenaden er det et yrende liv, det er strålende solskinn denne siste fredagen i mars måned - og vi registrerer at folk har lettet litt på antrekket. Et annet sikkert vårtegn var å se folk nyte sommerpilsen for første gang i friluft.

Litt om selve båten

Linda og Vegar på 'takterrassen'

Linda og Vegar på 'takterrassen'

Om bord i M/S Kristvik pågår fortsatt litt arbeid får vi vite. Reder og kaptein sitter godt henslengt i den komfortable sofaen og legger ut om prosjektet som ble vesentlig mer omfattende enn det de hadde den ringeste anelse om. Den noble skuta er bygget i 1949, men selv med mye gransking har det ikke vært mulig å finne ut hvor den er bygget. Mye tyder på at den opprinnelig kommer fra Sverige, men det rår stor uvisshet om nettopp dette. Kanskje noen av Båtbørsens lesere har noen forslag? Det som er sikkert er at hun gikk som fabrikkbåt ved Kvistvik Fabrikker i Kristiansund i mange år og at hun senere tjenestegjorde som dykkerbåt for Kristiansund Dykkerklubb. Dykkerklubben hadde kjøpt båten for en rimelig penge på auksjon i 1982 - og den var gjennom mange år et naturlig midtpunkt i klubbaktivitetene med regelmes-sige dykkerturer fra Vågen.

Fortsatt gjenstår litt arbeid. Her med kaninfor på akterdekket.

Fortsatt gjenstår litt arbeid. Her med kaninfor på akterdekket.

En idealist overtok båten etter at den hadde gjort tjenesten som dykkerbåt. Han påbegynte arbeidet med å gjøre om båten til bobåt. Han tegnet den om og arbeidet med båten fra han overtok den i 1993 helt til han ga opp i 1999. I mai måned samme år ble Linda og Vegar de nye rederne. De beregnet et halvt år på å sette båten i stand til boligformål, men innrømmer nå i ettertid at det nok var noe naivt. - Vi brukte ikke mindre enn to og et halvt år, forteller Linda. De vitale målene er 49 fot lang, 4,8 meter bred, 2,3 meter (!) dyptgående, og vekten er ikke snauere enn 40 tonn. Den er blåmalt og ruvende der den ligger på den ytterste utliggeren på marinaen, med åpent vann til havnebassenget - hvor utsikten fra salongen ikke er mindre enn imponerende. Gjennom de store vinduene har en god utsikt til aktivitetene i havna, på livet på land - for ikke å snakke om den fine utsikten til Rådhuset og Honnørbrygga på den ene siden og Akershus festning på den andre.

En romslig bolig

Linda er fornøyd med kjøkkenet ombord.

Linda er fornøyd med kjøkkenet ombord.

Vegar forteller at det sikkert er lett å ta seg vann over hode med et slikt prosjekt. Etter mye slit og strev har de snart kommet i mål, men som sagt - noe arbeid gjenstår fortsatt. Vi blir tatt med på omvisning og sightseeingen begynner en trapp opp fra salongen - hvor vi finner et romslig styrhus, godt isolert for frost og kulde - med massevis av planter,og hvor det etter hvert skal komme en sofagruppe. To kaniner er hyret på som mannskap og synes å befinne seg vel til rette i buret sitt - som vi får vite alltid står åpent.Salongen og byssa om bord i "Kristvik" minner litt om en moderne leilighet, hvor det er åpen løsning mellom kjøkken og stue. I gangen er det et romslig toalettrom med dusj. Vegar peker på at de har valgt en miljøvennlig løsning, kjemisk rent - og ingen utslipp. -Miljødoen er en praktisk og grei oppfinnelse, sier Vegar, -Og vi har valgt dette for at ingen skal kunne påstå at vi forurenser fjorden, fortsetter han.

Praktisk med arbeidsbenk over motoren.

Praktisk med arbeidsbenk over motoren.

Under dekk er det en annen verden. Et kjempekoselig soverom og enda et toalett. I baugen holder Vegar på med å innrede et gjesterom, og aktenom tvers tar han oss med inn i alle gutters drøm. Maskinrommet! Her er en velutstyrt verktøybenk, og rundt omkring er det montert varmtvannsbereder, sentralfyranlegg, strømaggregat og andre tekniske innretninger som er godbiter for andre enn dem som har ti tommeltotter. Selve motoren er en Volvo Penta MD100A, med imponerende 150 HK, som sammen med et Nogva hydraulisk vridbart propelleranlegg gjør at skuta får et fartspotensial på 8 knop.

Mellom soverommet og motorrommet er det godt med stuveplass, men også her får vi vite at en prioriterer hva som tas med om bord og ikke. Kanskje en av de tingene som bobåtfolket har til felles, at de er nøysomme med den plassen de har til disposisjon. Vi avslutter runden om bord med en tur på dekk - og videre opp på taket av salongen, som Linda forteller er gull verd om sommeren. - Her skal vi også ha opp et rekkverk som stenger litt for innsynet, sier hun. - På den måten kan vi ha det litt mer usjenert her ute. Vegar nikker og aner nok at det betyr noen ekstra arbeidstimer. I det vi går inn i salongen igjen peker han på noen gamle rekkesøtter som ligger langs ripa. -Her kommer det nye rekkestøtter om ikke så lenge, sier han. -Det er nemlig et påbud for å ligge her vi ligger, en sikkerhetsforanstaltning som det ikke er til å kimse av.

Ingen billig bolig

Selv om alt er relativt, er det ingen tvil om at det har gått med en del penger for å realisere båtdrømmen. - Alt koster, sier Linda, men viser til at mye av det som er anskaffet er kjøpt gjennom venner og bekjente - og i noen grad mottatt som gaver. Allikevel kunne vi nok kjøpt en fin leilighet på land for den samme summen vi har brukt på båten.

Interiørbilde fra badet ombord

Interiørbilde fra badet ombord

Begge er skjønt enige om at hjelpen de har fått fra slekt og venner har vært betydningsfullt. -Her er alt tilpasset og ingen mål er helt kurante, forteller Linda. - Takket være min mor har vi fått et godt og slitesterkt og "skreddersydd" trekk til sofaen, men mange av våre gode venner har hver på sin måte gitt oss en solid håndsrekning.

Det var Lindas idé å flytte i bobåt. Hun har vokst opp med hytte i strandkanten, og har alltid vært interessert i båtlivet. Som tilflytter på grunn av studiene var det viktig å få et "rimelig" tak over hode, og de ga opp å få en studentbolig. Mens ombyggingen pågikk som verst fikk de riktignok disponere en rimelig leilighet - som de muligens ville fått beholde noen tid, men da var de begge så hektet på å flytte om bord i egen skute at det ikke var noe alternativ.

Nå har Linda og Vegar vært gift siden 1997, og har bodd om bord i ett og et halvt år. På grunn av vanskeligheter med å få bryggeplass sentralt, bodde de det første året på Killingen - med akterfeste i et fugleberg med ditto "tramping" og tilgrising av måkemøkk på hyttetaket. -Det var deilig når vi endelig fikk flytte hit til Herbern Marina, sier Linda. - Her trives vi kjempebra, legger Vegar til. -Det sosiale nettverket her på brygga er svært godt, og her har vi funnet gode venner for livet. Begge er også like godt fornøyd med å bo om bord, og synes det er hyggelig når venner kommer på besøk. Et fint musikkanlegg med gode høytalere og et stort TV vitner om at lyd og bilde er kjærkommen avkobling, når de tar seg en pust i bakken - enten det er fra jusstudiet eller fra alt annet arbeid som tar mye av fritiden.

Ønsker plass og bedre vilkår for bobåter

Ikke så fin utsikt fra stuevinduet...

Ikke så fin utsikt fra stuevinduet...

Linda og Vegar er begge styremedlemmer i Norsk Bobåtforening, og engasjerer seg sterkt i et forsøk på å legge forholdene enda bedre til rette for folk som ønsker å bo i sine båter. De mener myndighetene har forsømt seg på dette område, og ser gjerne at flere områder langs kysten åpner adgang for bobåter.

-Herbern Marina har arbeidet i svært lang tid for en utvidelse av sitt havneanlegg, forteller Vegar. -Nå er det endelig vedtatt at marinaen skal få ytterligere 170 båtplasser og blir derved hovedstadområdets desidert største i sitt slag. Her vil det da også gledelig nok bli noen flere helårsplasser, avslutter han. At det også har en pris å bo så sentralt, er begge enige om. Sommerleien er for denne type båt NOK 33 tusen - mens vinterleien er NOK 21 tusen. -Men så har vi jo gåavstand til de fleste kulturtilbud, til forretningene i sentrum og til Universitetet, sier Linda - og synes deres valg av bolig har vært en fornuftig investering.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

30 'C

Wind : 3,09 S

Humidity : 48 %