Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Artikkel

Båtlivet på kanalsystemet - Bobåter i London

 
Tekst: Dag Sørlie/Foto: David Brasfield
 
11.09.2003
 
Bo i båt

Selv verdensmetropoler som København, Amsterdam, Ottawa og London har i generasjoner anerkjent båten som boform, og i stadig sterkere grad er bobåter blitt mer akseptert fra myndighetenes side. Forholdene er også lagt bedre til rette, med velorganiserte fortøynings-anlegg, og interessen for boliger på vannet og langs kanalene har neppe vært større noensinne.

Typisk husbåt med fokus på funksjonalitet

Typisk husbåt med fokus på funksjonalitet

Vi har i vår serie om bobåter gjennom et års tid belyst hvordan det er å bo i båt her i landet. Det har vært spennende å få komme om bord i så mange forskjellige bobåter og felles for alle vi har besøkt, er den genuine interessen for båtlivet. Til forskjell fra bobåter i andre deler av verden, er det stor variasjon i selve båttypen her i landet. Størrelsen avviker også i noen grad fra bobåter vi har studert i utlandet, alt fra et par og tjue fot til nærmere hundre.Mens våre utenlandske bobåt entusiaster velsignes av et imøtekommende og hyggelig byråkrati, er det ikke til å stikke under en stol at vi her på berget sliter med rigorøse bestemmelser og et anstaltmakeri som savner sidestykke. Noen kommuner er verre enn andre, men vi iler til med å understreke at det heldigvis finnes unntak. Vi har kommet under vær med alt fra direkte sjikane til trusler om borttauing og bøter, og vi har sett bobåtskippere rive seg i luggen av fortvilelse over lokale havnemyndigheter og lokalpolitikere som ikke på noen måte ønsker bobåter innenfor sitt havnedistrikt.Det er ikke mer enn rett og rimelig at en som ønsker å investere i en bolig på vannet, i likhet med en som vil bygge seg hus, får anvist et område som er regulert til formålet - og hvor den som ønsker å etablere seg får knytte seg til kommunal infrastruktur, bli akseptert som enhver annen samfunnsborger med registrert bostedsadresse og anledning til å betale skatt og avgifter. Med litt godvilje burde alle kystkommuner med respekt for seg selv kunne finne et eller flere områder som burde kunne egne seg nettopp for dette formålet.

London - et eksempel til etterfølgelse

I boområdene kobler en seg til vann og avløp, og nyter godt av elektrisitet, telefon og TV.

I boområdene kobler en seg til vann og avløp, og nyter godt av elektrisitet, telefon og TV.

Fortøyningsanlegg for bobåter er tilgjengelig på forskjellige steder rundt omkring i London, inkludert bykanalene, elvemunningene, marinaene, dokkene og selvfølgelig på Themsen. Disse fortøynings-stedene varierer i form og størrelse, med forskjellig servicegrad og fortøyningsmåte. Mange ligger fortøyd langs kanten av byens mange kanaler, mens andre ligger godt fortøyd i historiske bassenger eller i moderne marinaanlegg.I noen av områdene er infrastrukturen på plass, og båtene er knyttet til vann og avløp, har innlagt strøm, telefon og TV - og ansees som et hvilket som helst boområde i byen. Andre har mer status som kolonihage, hvor det formelt ikke er tillatt å bo på helårs basis, men hvor myndighetene ser mellom fingrene med dette.
Husbåter på rad og rekke

Husbåter på rad og rekke

Bokostnadene er skyhøye i sentrale deler av London, og det er kanskje en av årsakene til at det har blitt så attraktivt å bo på kanalene de siste årene. Men vi er gjort kjent med at prisene på bobåter følgelig har steget tilsvarene og at en bobåt som for noen ganske få år siden kunne blitt solgt for £5000 nå lett kan selges for £40.000. Med en kurs på over 11 kroner, tilsvarer dette en pris på nærmere NOK 450.000,- og utgjør altså en prisøkning på hele 8 ganger sammenliknet med prisnivået for noen år siden.


British Waterways London

Selskapet er et av den engelske hovedstadens ledende havneautoriteter

Det er nokså vanlig med blomsterarrangementer på dekk. Og av og til finner man en liten grønnsakhage på land - vis a vis gangveien som fører ut til husbåten.

Det er nokså vanlig med blomsterarrangementer på dekk. Og av og til finner man en liten grønnsakhage på land - vis a vis gangveien som fører ut til husbåten.

og har ansvaret for 90 engelske mil ( 145 km) med kanaler og elver og 110 mål med dokker og fortøyningsområder for bobåter, fritidsbåter og yrkesbåter.Det opererer totalt med fartøyer som har til sammen 585 køyer ved 27 forskjellige områder langs nettverket som inkluderer Docklands, River Lee, Regent's Canal og Grand Union Canal. I tillegg er det fartøyer med 1355 køyer som administreres av private operatører på British Waterways London's nettverk og fartøyer med nærmere 2400 køyer som tilbys på andre områder enn de som British Waterway's London forvalter. Fra informasjonsavdelingen til British Waterway's London opplyser Rosemary Beazley at nærmere 5 000 personer bor permanent i sine bobåter på kanalsystemet bare i London. Så sent som i fjord åpnet et nytt marinaanlegg med køyeplass til ikke mindre enn 120 personer ved Cowley Peachey, Uxbridge.Fortøyningsavgiftene er kalkulert på bakgrunn av forskjellige faktorer, og som inkluderer tilgjengelige fasiliteter, fortøyningsplassens beskaffenhet, etterspørselen i markedet og beliggenhet. I London varierer prisene på fortøyningsplasseer fra £1000 til £6000 pr.år. Men ikke nok med det. Skal du ha en bobåt på kanalene i London, må du i tillegg ha en lisens som koster £450 pr. år. Selve båtplassen kalkuleres som regel etter båtens lengde, som for tiden koster fra £120 pr. meter pr. år. Denne prisen kan sammenliknes med £30 pr meter / pr. år om en skulle ha en tilsvarende båt utenfor London - hvor det til sammen er et nettverk av kanaler på mer enn 3200 km i hele landet.

Avslører en rik historie

Feng Shang Chinese Restaurant - like ved London Zoo

Feng Shang Chinese Restaurant - like ved London Zoo

Grand Union og Regent's Cananal er nå et paradis for turister, men dette var aldri hensikten. Kanal-nettverket ble utviklet av rene forretningsmessige hensyn, som den fremste og mest kost-effektive måten å transportere mesteparten av varene fra det industrialiserte Midlands til London, og for å frakte importerte varer fra dokkene i London til andre deler av landet. På 1800 tallet var veiene ofte ikke annet enn sølete kjerreveier og transport med hest og vogn gikk langsomt, var svært uforutsigelige og kunne være nokså farlige. Å anlegge et kanalsystem hvor en med letthet kunne frakte alt fra silke til kull var en spennende beslutning. Londons første forbindelse med kanalsystemet ble åpnet i 1794 med åpningen av the Grand Junction Canal fra Uxbridge til Brentford og i de påfølgende årene ble en forbindelse åpnet mellom London og Birmingham. Denne gikk gjennom Paddington og ble ferdigstilt i 1801. Denne delen av nettverket ble kjent som The Grand Union Canal i 1929. Forbindelsen ble en stor kommersiell suksess, og det ble straks lagt planer for å utvide nettverket. Og virksomheten på kanalene har pågått helt frem til moderne tid. I dag er den i hovedsak arena for fritidsbåter og i noen grad bobåter, og i mindre grad yrkesbåter og frakteskuter.

Et friområde for folk flest

Noen av stikkordene vi finner i all positiv omtale av områdene langs kanalsystemet i London, er alle aktivitetene som det gis rom for langs de milelange kanalkantene - hvor myndighetene virkelig har lagt forholdene til rette for trivsel og samkvem. Her kan den travle Londoner stresse ned med en spasertur, eller han kan ta med fiskestanga for å prøve fiskelykken på en fridag. Her er det sykkelstier og det er sjelden lang vei mellom "vannhullene". Mat og drikke tilbys fra forskjellige bevertningssteder og barer og de er like tilgjengelige enten man tar seg en spasertur, prøver fiskelykken, sykler eller tar seg en båttur. Langs kanalene er det en rekke virksomheter som tilbyr båtturer, båtutleie, overnatting, teaterforestillinger og utstillinger på spesialbygde fartøyer - og det er en rekke aktiviteter både for barn og voksne. En verden som ikke så mange besøkende fra Norge tar seg tid til å oppleve.

Langs kanalene og i områdene som brukes av bobåter er det servicebygg av denne typen, som bl.a. inneholder dusj- og toaletter.

Langs kanalene og i områdene som brukes av bobåter er det servicebygg av denne typen, som bl.a. inneholder dusj- og toaletter.

Bare et steinkast fra London Zoo, eller om du befinner deg i Regents Park og i nærheten av Paddington, som alle er kjente steder og som oppsøkes av landsmenn som besøker London, er en tur på eller langs kanalen en opplevelse vi sterkt kan anbefale. Er du på toppen av det hele interessert i båter og livet som utfolder seg på kanalen, er du garantert å få med deg en del av London som virkelig er verd et besøk. Her vil du finne pittoreske områder som kan festes til kameralinsen, både av dyrelivet og det vakre landskapet mellom Greenford og Little Venice. London bruker mange penger på å vedlikeholde og ruste opp områdene som er knyttet til kanalene, som betraktes som viktige ressursområder - og det er paradoksalt å registrere med hvilken hu myndighetene her utvikler nye boligområder på og langs kanalene, når en sammenlikner med måten våre egne folkevalgte organer og havnemyndigheter avviser tanken på en tilsvarende utnyttelse langs vår langstrakte kyst.

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

23 'C

Wind : 1,34 SW

Humidity : 76 %