Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
24.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Bytte av impeller.

På min utenbordsmotor av typen Yamaha 115 hk bytter jeg impeller hvert 2. år etter anbefaling av forhandler. Kan ikke se noen feil på den impelleren som blir byttet ut og spørsmålet mitt er derfor om dette ikke er en unødvendig kostnad? Eller er det feil som jeg ikke kan se som betinger dette byttet? Takknemlig for en info om temaet.

På utenbordsmotorer sitter vannpumpen nede i riggen, på toppen av undervannshuset. Dette er en plassering som gjør at det ikke er mulig å inspisere selve impelleren uten at gearhuset må taes av motoren. At pumpen virker kontrollerer man via kontrollstrålen, men selve den fysiske tilstanden til impelleren sjekkes ved å demontere den. Derfor vil det være praktisk å gjøre denne kontrollen i forbindelse med høstservisen/konserveringen. Når den først er ute, blir kostnaden ved selve impelleren en liten del av totalkostnadene og den blir derfor vel egentlig byttet ” for sikkerhets skyld”. Det er også andre årsaker til at man skal ”bytte impelleren” periodisk. Blir undervannshuset sittende for lenge i ro ender man opp med at skruene setter seg fast (korroderer) og at de ved et nødvendig impellerbytte ikke lar seg løsne og at de ryker av og må bores ut. (forholdsvis tidkrevende og kostbar opperasjon). Drivakslingen som går fra gearhuset og opp i motorens veivaksel blir også smørt for at denne ikke på sikt skal sette seg fast og umuliggjøre demontering uten å skade vitale deler i selve motoren. Noen motorer vil gi ulyd dersom denne smøreopperasjonen ikke blir utført. (Gjelder blant annet din motortype). Personlig syns jeg at verksteder/forhandlere er litt for dårlige til å informere om hva som blir gjort og hvorfor ved et ”impellerbytte”, dette gjelder for øvrig også reparasjoner generelt. En regning av typen ”motorservice” og så et beløp syns jeg er en tynn dokumentasjon på hva so er utført. Da må det eventuelt følge med et kvalitetssikringskjema (Serviceskjema)hvor aktuelle punkter er krysset av som utført.

Gjennom mine mange år i bransjen har jeg vært sakkyndig i en del tvister hvor kunden og utførende verksted ikke har vært enige om størrelsen på fakturaen. I mange av disse sakene er årsaken til tvisten at verkstedet har dokumentert for dårlig. Man kan ikke forvente at en kunde, ut fra delelisten, skal kunne forstå fullt ut hva som er utført med motoren. Derfor er det greitt med en veldokumentert faktura og kanskje det som er enda bedre, en fast serviceforbindelse man kan samtale med før det ender som tvist. Usikkerhet er roten til mye vondt.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

14 'C

Wind : 0,45 E

Humidity : 70 %