Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
24.08.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Plastpest (Osmose)

Skal kjøpe brukt båt og har sett på en båt hvor det i følge en sakkyndig var et mulig angrep av plastpest og hvorpå han frarådet kjøpet. Selgeren forklarer at dette er noe han har levd med gjennom de årene han har hatt båten og det bare er å slipe ut og sparkle der hvor angrepet er kommet og at det derfor ikke betyr noe. Båten er akkurat den båten vi ønsker oss, finner ikke flere til salgs og ønsker derfor din vurdering av om dette er et risikokjøp.

Vanskelig, om ikke umulig å gi spesifikk rådgivning uten å ha sett angrepet. Må derfor bli en mer generell omtale av fenomenet. Hentet fra Hempel sin informasjon som finnes i ”Den lille sjøsterke”. Denne folderen har masse annen god informasjon og kan hentes gratis hos nærmeste Hempel forhandler. Prøver du å slå opp på ordet ”plastpest” i leksikon, finner du det trolig ikke. Slår du derimot opp på ”osmose”, får du vite at det er en væskes gjennomtrengning i en membran. I båtbransjen er det blitt vanlig å snakke om fenomenet som plastpest i stedet for osmose, men det betyr det samme. Hva er plastpest? Plastpest er en prosess som kan bryte ned glassfiberlamminatet i en plastbåt. Problemet skyldes en kjemisk reaksjon mellom vannet og passive forbindelser i lamminatet. Plastpest kan oppstå når to væsker med ulik konsentrasjon er adskilt av en ikke helt tett membran. Væskene prøver da å oppnå samme konsentrasjon. ’På en plastbåt er det gelcoaten som utgjør membranen og væsken er vannet rundt. Vannet kan altså suges inn i skroget. Det oppstår et osmotisk trykk som danner blærer i laminatet/gelcoaten. Her oppløser vannet de vannoppløselige stoffene som alltid finnes i laminatet. Disse består først og fremst av koksalt (natriumklorid), men også andre salter. Denne konsentrerte vannoppløsningen kan ikke trenge gjennom laminatet og gelcoaten. Men vannet utenfra prøver å trenge inn for å tynne konsentrasjonen, slik at volumet kan øke. Da oppstår et overtrykk, det osmotiske trykket, som stiger til forskjellen i konsentrasjonen er utjevnet, - dersom du ikke forhindrer det.
Behandling mot plastpest.
En ubehandlet plastbåt vil med tiden helt sikkert få plastpest. Hvor lang tid det tar bestemems av flere faktorer: vanntype, ferskt-, brakk- eller saltvann. Tid i vannet, tid på land og skrogets kvalitet. Man kan nesten regne med at en viss mengde fuktighet alltid vil trenge inn i skroget. Da kan det starte en nedbrytingsprosess i laminatet. Den kjemiske reaksjonen danner etter hvert eddiksyre og glykol i skroget. Fordi denne osmotiske væsken har høyere molekylvekt enn vann hindres den i å passere ut igjen. Slik oppdager du plastpest. Plastpest kan være vanskelig å oppdage i et tidlig stadie, men når du skraper bort bunnstoffet viser den seg som små forhøyninger eller blærer, særlig ved vannlinjen. Stikker du forsiktig hull på blærene med en kniv, kjenner du lukten av eddik. Plastpest kan oppdages tidlig dersom du måler fuktigheten i skroget. Før du begynner behandlingen bør du være sikker på hva som er årsaken til problemet. Til dette kan du kanskje trenge profesjonell hjelp. Da får du også svar på om du må fjerne all gelcoaten på det skadede stedet eller kan klare deg med en enklere behandling. Ulike stadier av plastpest kan behandles med de riktige produktene. Men egentlig skulle det ikke behøve å skje dersom du behandler båtens undervannskrog riktig fra begynnelsen av.
Behandling av plastpest.
Har skroget fått plast pest, må det behandles. For at skroget skal få mulighet til å tørke må all gelcoat på det skadede stedet fjernes. Ikke vent til våren, skroget trenger lang tørketid, dersom du ikke kan få båten inn i tørt, oppvarmet rom. Verktøy.
En kraftig vinkelsliper kan brukes for å fjerne maling og gelcoat. Bruk grove slipeskiver. Denne metoden tar lang tid og gir mye støv (tenk på omgivelsene). Bruk støvmaske, aller helst friskluftsmaske og en god overall. Eller hel dress a la den man benytter ved lakkering i dårlig ventilerte rom. Alternativet er våt eller tørr sandblåsing som gir et godt resultat, men krever noe mer utstyr. Man kan også benytte en gelcoathøvel. Men man er da avhengig av å etterbehandle med enten sliping eller sandblåsing for å sikre god vedheft for primeren som siden skal påføres.
Forbehandling.
Et av de viktigste stegene i hele prosessen er å vaske det forbehandlede laminatet med rikelig mengder vann. Da fjerner du alle skadelige kjemiske forurensninger og nedbrytningsrester fra sandblåsingen i laminatet. Dette er helt avgjørende for at reparasjonen skal lykkes. Vask flere ganger med enten varmt vann eller høytrykkspyling, eller kanskje det aller beste med varmtvanns høytrykkspyler. Så må skroget få tørke skikkelig ut. Det tar mellom fire uker og tre måneder, avhengig av forholdene du arbeider under. Står du utendørs kan dette bety at du bør gjøre dette ferdig i høst, slik at skroget kan tørke hele vinteren i gjennom. Og at du fortsetter behandlingen med sparkling og priming til våren/sommeren. De fleste primere for å tette basseres på gjentatte strøk, gjerne 5 – 6 strøk eller riktigere opp til en riktig tykkelse. Hempel foreskriver 140 my (tørrmål) på den ferdige behandlingen. Håper dette har vært litt klargjørende og at det for så vidt ikke burde være grunn til ikke å kjøpe ”drømmebåten”, men at du tar høyde for kostnadene som er forbundet med reparasjonen.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

14 'C

Wind : 3,6 S

Humidity : 68 %