Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
14.09.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Tom eller full tank.

Tiden for opplag nærmer seg og i den anledning har jeg forsøkt å få svar på mitt spørsmål: Tom eller full tank for å unngå vann i tankene ved opplag. Svarene er ikke entydige da noen sverger til full tank, mens andre mener at tanken skal være tom. Et annet forslag jeg fikk var at det ikke var så farlig, det viktigste var å sørge for at lufteslangen ble tettet slik at luft ikke kunne ”gå inn og ut av tanken” via denne. Hilsen Arnt

Hva er det som skaper vann i drivstoffet? Er vi sikre på at det er kondens og ikke heller handler om lekkasjer, f. eks av vann som renner over dekket og lekker ned ved fyllelokket? Ser vi på potensialet for mengden av vann man kan få inn via kondensering så er virkeligheten som følger: Om vinteren vil luften inneholde ca. 4 gr. ( +/-) Vann pr. m3 luft, mens den om sommeren ligger i størrelsesorden 10 gr (+/-) pr. m3 luft. Skal det skapes vann som følge av kondensering så må luften ”vandre ut og inn av tanken”. Hvordan vil så denne vandringen kunne oppstå og i hvilken mengder? Jo, når tanken varmes opp så vil luften ekspandere og luften presses ut. Når temperaturen synker i tanken, vil luftens volum minske og luft med fuktighet kommer inn i tanken. Derfor vil eventuelt denne kondenseringsproblematikken i hovedsak oppstå på våren, når det er stort skille mellom dag og nattetemperatur. Ligger båten i boblehavn vil denne problematikken være sterkt redusert, da sjøtemperaturen vil redusere temp. forskjellen mellom natt og dag. Hvor mye luft som går ut og inn vil avhenge av luftvolumet i tanken og det kan bety at det er best å ha tanken full av drivstoff. Men vi bør også tenke på at for eksempel dieselen vi har i tanken er av typen sommer diesel og ved lav nok temperatur vil denne skille ut voks, som vil tette filtrene dersom dieselen ikke blir varmet nok opp før man igjen tar motoren i bruk. Snakker vi om bensin så vil bensinens kvalitet forringes gjennom lagringstiden. Man regner at moderne bly-fri bensin forringes allerede fra 3 mnd. lagring, dersom man ikke tar spesielle forholdsregler ved å tilsette additiver til tanken. Tetter du for luftingen til tanken slik at systemet blir helt tett vil det ikke kunne skje noen ”luftvandring”, men tanksystemet og drivstoffsystemet for øvrig utsettes for store trykkvariasjoner. Jfr. En tett kanne med drivstoff som står i vekslende temperatur. Det ene øyeblikket buler den ut for så å krympe sammen når den blir kald. Trykkøkningen vil kunne påvirke slanger, filtre, fødepumper osv. Konklusjon: Det er ingen fasit på problematikken, den vil varierer fra båt til båt avhengig av total tankkapasitet, bensin eller diesel, lagring på land eller vann osv. Løsningen på hele spørsmålet ligger i god kontroll med tanksystemet og lettvint mulighet for drenering av vann. Samtidig som man sørger for at fyllelokk som står på dekk er tette når de er tilskrudd. Her er det ikke alltid at det holder å ”trekke til hardt”, det kan være at man må bytte hele spunsen til en bedre type.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

12 'C

Wind : 2,57 W

Humidity : 78 %