Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
14.09.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Her ser vi en impellerpumpe som er gjennomskåret, riktignok ikke bildelig lik den du har, men prinsippet er det samme, med en tetning mot impelleren (vann) og 1 tetning mot oljen. Du ser den til venstre for det ene av de to lagrene som akselen er lagret i. Normalt er det høyere utbytte frekvens på tetningen mot vannet, men når du først har det oppe så bytter du begge. Da delekostnadene som regel er så lave at et er arbeidskostnadene som betyr noe rent økonomisk.

Her ser vi en impellerpumpe som er gjennomskåret, riktignok ikke bildelig lik den du har, men prinsippet er det samme, med en tetning mot impelleren (vann) og 1 tetning mot oljen. Du ser den til venstre for det ene av de to lagrene som akselen er lagret i. Normalt er det høyere utbytte frekvens på tetningen mot vannet, men når du først har det oppe så bytter du begge. Da delekostnadene som regel er så lave at et er arbeidskostnadene som betyr noe rent økonomisk.

Bytter du tetningene selv så vær nøye med at de blir riktig montert.

Bytter du tetningene selv så vær nøye med at de blir riktig montert.

Lekkasje av olje fra impellerpumpen?

Har fått en liten oljelekkasje i framkant av motoren. Pga. at motoren er plassert helt fram i mot tverrskottet i motorrommet er det vanskelig å få skikkelig innsyn for å se hvor lekkasjen egentlig har sitt utspring. Får olje på fingrene når jeg tar under vannpumpen. Men burde det ikke vært vannlekkasje om det er noen feil med vannpumpen? Motoren er en Volvo Penta på 36 hk. Fra midt på 80 tallet.

Trist at ikke motorinnstallatøren/båtbyggeren har tatt hensyn til at motoren skal serves. Dette er for øvrig noe vi i bransjen sliter med til daglig. Båtbyggerne kan dessverre alt for lite om ettermarkedsfunksjonen på motor og utstyr som blir montert. Dette betyr trang adkomst, lengre arbeidstid og dyrere for eieren. Et minimumskrav til båtbyggerne burde være at man valgte løsninger i kombinasjon av motortyper og motorrommets utforming som ga lett tilgjengelighet til de mest vitale servicepunktene. Skulle jeg fått minne ønsker oppfylt ville jeg satt pris på at man tok følgende punkter på alvor: Tilgjengelighet til daglig peiling av oljer. Plass til å bytte impeller på en grei måte. ( også i rom sjø) Bytte av dynamoreim og adkomst for stramming. Dieselfilter (forfilter/vannutskiller) slik plassert at man får samlet opp eventuelt søl av diesel ved filterbytte og lufting., og at man hadde valgt filtertyper med ilegg av ny filterinnsats fra toppen. Plass til å samle opp spillolje fra oljefilter ved bytte. Her har motorprodusentene også en jobb å gjøre. I dag setter flere motorprodusenter oljefilteret ”opp ned” slik at det er umulig å unngå oljesøl når filteret demonteres. Og framfor alt, enkelt system for å drenere drivstofftankene. Så enkelt at det er like naturlig å drenere ut vann fra tankene som å sjekke nivå. Kort sagt, det bør være lett adkomst til alle servicepunkter som er aktuelle i den årlige servicen. Over til lekkasjen så er det mest sannsynlig at lekkasjen enten er i simmeringen rundt drivakslingen til pumpen og/eller i pakningen mellom pumpen og registerdekselet.

For å sikre at du får riktige deler og råd er det viktig å være mer spesifikk på hvilken motortype det gjelder. Les derfor av riktig Motortype og motornummer. Ut fra det du har oppgitt kan jeg gjette på at det kan være enten MD 3B, MD 17 C eller MD 17 D. Det kan bety store forskjeller i deler som skal brukes på de respektive typene. Typisk betegnelse på mootrer i den generasjone du har kan være: MD17 C/MS2. I klartekst leser vi her at det er snakk om en Marine Dieselmotor på 1,7 liter sylindervolum og at det er utgave C, utstyrt med et MS2 gir.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clouds

few clouds

17 'C

Wind : 1,79 NE

Humidity : 65 %