Båtbørsens Internett utgave - Kjøp - Salg - Bytte - Utleie - annonser av brukte og nye båter- Maritimt diskusjonsspalte
Båtbørsen er et internett magasin for kjøp og salg av båter og annet maritimt utstyr. I dette magasinet finner du reportasjer,diskusjonsforum, Båtkroken og Seilloftet.

Spalter

 
Stein Tømmeraas
 
14.09.2010
 
Båtkroken

« TILBAKE

Dårlig tomgang etter bytte fra 98 oktan til 95 oktan!

Jeg har en gammel 10 hk påhengsmotor, en Honda 4-takter fra ca 1975. Fikk den sett over på verksted i sommer. Første tanking gjorde jeg med 98 oktan bensin. Motoren gikk meget pent, også på tomgang. Ved neste tanking var kun 95 oktan tilgjengelig. Etter dette gikk ikke motoren like pent, særlig på tomgang gikk den mer ujevnt, med større vibrasjoner og "hakking". Var dette bare tilfeldig? Hvilken betydning har oktantallet for en slik motor? På bensinstasjonen så jeg et blytilsetningsmiddel, beregnet på biler uten katalysator. Er dette et middel det ville være gunstig å bruke i bensinen til denne motoren? Regner med at du vil anbefale kjøp av en ny og mer miljøvennlig motor. Men er det ikke også litt miljø- og ressursvennlig og bruke motoren så lenge den fungerer?

Jeg kjenner ikke motoren din spesielt, men det kan være riktig det du opplever. I utgangspunktet så er oktanverdien et uttrykk for hvor høy kompresjon motoren kan ha før den selvantenner. Men dersom kompresjonsforholdet ligger i grenseområdet mellom lavoktan og høyoktan kan dette til en viss grad kompenseres ved å stille fortenningen. (Skal tenne senere ved lavoktan). Muligens motoren din er stilt for høyoktan og da vil du kunne oppleve at den selvantenner pga. for høy temp. i sylinderen ved bruk av 95 oktan. Energiinnholdet er likt i begge drivstoff så sant egenvekten er lik. Men det kan også ha vært variasjon i oktanverdien. Handelsvare er ikke eksakt på oktanverdien, det kan variere innefor et område +/-.

Dersom man skal være helt sikker på at oktanverdien er den oppgitte må man over på Racing fuel. Dette benyttes av mange som konkurrerer, ikke fordi det egentlig gir noen bedre effekt, men disse motorene er så optimerte på innstilling at litt variasjon i oktanverdien kan sette motorene langt tilbake når det gjelder effekt slik at ”trimmingen” ikke gir noen effekt, heller tvert om. Dersom du har benyttet Shell sin V Power Racing så har den en litt annen sammensetning enn annen bensin og enkelte opplever at motorene går bedre på denne. Men det er jo ganske enkelt å prøve. Det å fylle ”blyerstatning” ser jeg på som unødvendig da er det bedre å justere om motoren. Det siste avsnittet med ”lite miljøvennlig” vil jeg følge deg på. Vil anta at det er et begrenset antall liter drivstoff du benytter i løpet av året. Vil du allikevel være mer miljøvennlig/ miljøriktig kan du benytte deg av Miljøbensin (alkylatbensin). Den får du kjøpt hos småmaskinleverandører (for eksempel gressklippere). I tillegg til å være mindre miljøskadelig i form av utslipp gir den også mindre eksoslukt og holder motoren renere innvendig. I tillegg tåler den lagring i opptil 2 år uten å svekkes. Mot 3 mnd. for blyfri bensin. Honda var for øvrig langt framme med utvikling av motorer og allerede på 70 tallet kom innføring av 4 takt motorer som var utslipssnåle som svenskene sier.

Kategorier

Sponset lenke

Din annonse her?
Her kan du annonsere
under disse sidene
Prøv idag
http://www.batborsen.no/rekl/

Dublin ( United States )

Clear

clear sky

17 'C

Wind : 2,06 SSE

Humidity : 66 %